Ogólnopolski Raport Ślubny

Oghólnopolski Raport Ślubny

Pracownia Sukien Ślubnych Kamy Ostaszewskiej wraz z Studenckim Kołem Naukowym Estymator z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przeprowadziła pierwszy Ogólnopolski Raport Ślubny, mający na celu zbadanie preferencji par młodych w Polsce.


Wstęp

Na przestrzeni roku w badaniu internetowym (www.ostaszewska.com/raportslubny) wzięło udział 1236 respondentów, którego celem było określenie preferencji związanych z modą ślubną, przygotowaniami do uroczystości, ślubem, tradycjami weselnymi, planami na przyszłość oraz finansowaniem całego przedsięwzięcia. Badanie było typem próby celowej (tj. ankietowani dobrowolnie wypełniali kwestionariusz, jeśli uznali, że spełniają kryteria badania). Zdecydowaną większość ankietowanych (prawie 98%) stanowiły kobiety. Można więc wysnuć wniosek, że to zwykle kobiety zajmują się przygotowywaniem uroczystości i często wykorzystują do tego celu Internet.

Kobiety w ciąży stanowiły zaledwie 2,8% ankietowanych, a prawie połowa z nich była już w związku, który trwał powyżej dwóch lat. Dodatkowo ponad 7% ankietowanych w momencie udzielania odpowiedzi było już rodzicami. Wynika z tego, że ciąża nie była istotną przyczyną, dla której młodzi podejmują decyzję o ślubie.


Ogólnopolski Raport Ślubny

Wyniki raportu

Kiedy stajemy na ślubnym kobiercu

Ślub bierzemy najczęściej po 3-4 latach związku (35,4% ankietowanych), choć odsetek par ze stażem 5-7 lat jest porównywalnie wysoki (32,1% ankietowanych). Około 20,0% respondentów planuje ślub po 1-2 latach związku. Około 10,0% par planuje ślub po więcej niż 8 latach wspólnego bycia razem.

Weselny budżet a preferencje

Ponad 50% ankietowanych zadeklarowało, że ich weselny budżet zawiera się w przedziale 20 000 do 40 000 zł. Około 15% ankietowanych odpowiedziało, że ich weselny budżet wyniesie powyżej 40 000 zł. Ponad 75,0% respondentów udzieliło odpowiedzi, iż nie przewiduje wzięcia kredytu w celu finansowania wesela (kredyt planuje wziąć jedynie 14,0% respondentów).

Osoby planujące budżet do 20 000 zł (28,3% wszystkich respondentów) z reguły planowały wesele do 50 osób, makijaż panna młoda wykona we własnym zakresie lub z pomocą koleżanki. Za uwiecznienie uroczystości będzie odpowiadał ktoś z rodziny/znajomy lub profesjonalny fotograf. Osoby planujące budżet między 20 000 a 40 000 zł (15% respondentów) najczęściej deklarowały kupno sukni ślubnej w salonie lub uszyją na miarę. Za uwiecznienie uroczystości będzie odpowiedzialny fotogram i kamerzysta.

Osoby planujące budżet powyżej 40 000 zł planują zaprosić na ślub więcej niż 100 gości. O fryzury panien młodych z takim budżetem najczęściej dba zawodowa stylistka fryzur, makijaż wykonuje wizażystka a suknia ślubna pochodzi z salonu. Za uwiecznienie uroczystości odpowiada podobnie jak w przypadku osób z budżetem od 20000 do 40000 zł profesjonalny fotograf i kamerzysta.

Moda ślubna

Zdecydowana większość panien młodych decyduje się na zakup sukni w salonie lub uszycie jej na miarę. Jedynie 8,3% planuje wypożyczenie lub kupienie jej w komisie (3,4% ankietowanych). W kwestii koloru sukni ślubnej polskie panny młode pozostają tradycjonalistkami : biel zadeklarowało prawie 70% kobiet. Nadal dużą popularnością cieszą się welony (ponad 66%). Mniej tradycyjne nakrycia głowy takie jak toczek czy kapelusz znajdują się w zdecydowanej mniejszości (odpowiednio 3,1% i 0,8%).

Modę męską zdominował garnitur w kolorze czarnym i grafitowym połączony z krawatem (39%) lub musznikiem (26,1%). Stosunkowo duży odsetek (około 25,0%) respondentów w momencie wypełniania ankiety nie miało zdefiniowanych preferencji co do koloru męskiego stroju.

Oprawa

Makijaż

Panny Młode w zdecydowanej większości cenią makijaż wykonany przy profesjonalistę, tj. kosmetyczkę (42,7%) lub wizażystkę (33,4%). Samodzielnie makijaży wykonuje nieco ponad 7% pań, podobny odsetek korzysta z pomocy koleżanki. O fryzurę troszczy się w zdecydowanej większości fryzjer (86,2%). Bardzo niewielki odsetek korzysta z usług stylistki fryzur czy koleżanki. Porównując preferencje związane z liczbą gości i makijażem wnioski są nieco zaskakujące. Otóż te panny młode, które planowały wesele na ponad 100 osób najczęściej wybierały usługi kosmetyczki, natomiast te, które na wesele zapraszały 50 – 100 osób najczęściej wybierały usługę wizażystki. Osoby decydujące się na kupno sukni w komisie lub wypożyczenie najczęściej odpowiadały, że makijaż wykonają samodzielnie lub z pomocą koleżanki. W przypadku szycia sukni na miarę najczęściej za makijaż odpowiadała kosmetyczka. Ankietowani, którzy zdecydowali się na kupno sukni w salonie najczęściej wskazywali wizażystkę.

Uwagę zwraca fakt, iż w momencie wypełniania ankiety panny młode w dużej mierze miały już określone preferencje związane ze strojem czy oprawą panny młodej (odsetek odpowiedzi „jeszcze nie wiem” wynosił maksymalnie 12%).

Fotograf czy kamerzysta

Prawie 60% ankietowany deklarowało, że uroczystość ślubną uwieczni tandem fotograf i kamerzysta. Samodzielnego fotografa zamierza zatrudnić nieco ponad 20% par, a samodzielnego kamerzystę około 3,4% ankietowanych.

Do ciekawych wniosków można dojść analizując preferencje par, które deklarowały kupno sukni ślubnej w salonie. Te pary do uwiecznienia uroczystości ślubnej najczęściej wybierały tandem składający się z fotografa i kamerzysty, natomiast osoby deklarujące szycie sukni na miarę, wypożyczenie oraz te jeszcze niezdecydowane do uwiecznienia uroczystości najczęściej wybierały fotografa.

Samochód

51,5% respondentów odpowiedziało, że pojedzie do ślubu prywatnym autem. Na zabytkowy samochód, limuzynę lub terenówkę zdecydowało się odpowiednio 12,5%, 9,8% i 3,4% ankietowanych. Ponad 1/5 ankietowanych nie była jeszcze zdecydowana, jaki rodzaj transportu wybierze do ślubu.

Osoby, które zadeklarowały wysokość budżetu do 20 tys. Zł (28,3% respondentów) najczęściej wybierały prywatny samochód. Limuzynę lub samochód terenowy wybierały te osoby, których budżet ślubny przekraczał 40 tys. zł (15% badanych). Osoby deklarujące budżet od 20 tys. do 40 tys. zł mają największy dylemat czym jechać do ślubu.

Tradycja czy nowoczesność

Tradycyjną orkiestrę na weselu wybrało 63,0% ankietowanych, a na DJ’a zdecydowało się 19,7% wszystkich respondentów. Ponad połowa par młodych planuje również tradycyjne oczepiny z zabawami. Ich bardzo okrojoną wersję przewiduje prawie 30% osób. Podczas wesela zwyczaju oczepin nie będzie pielęgnować około 12% ankietowanych.

Miesiąc ślubu

Najczęściej wybierane miesiące zawarcia związku małżeńskiego to sierpień, czerwiec oraz wrzesień. Miesiące te stanowiły odpowiednio 21,9%, 20,5% oraz 17,0% wszystkich odpowiedzi. Wynika to zapewne z faktu, że są to miesiące dość pogodne oraz takie, które zawierają literę „r”.

Prawdopodobnie nadal żywy jest przesąd, że litera „r” w nazwie miesiąca gwarantuje udane małżeństwo.

Podróż poślubna

Zdecydowana większość ankietowanych (ponad 90%) planuje podróż poślubną.

Prawie 40% ankietowanych zadeklarowało, że w podróż poślubną pojedzie w późniejszym terminie. 31,7% ankietowanych odpowiedziało, że w podróż poślubną uda się od razu po ślubie. Jedynie 7,1% ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że nie wybiera się w ogóle w podróż poślubną. Dla ponad 21% respondentów miejsce podróży poślubnej jest jeszcze kwestią otwartą.

Ponad połowa respondentów odpowiedziała, że w podróż poślubną wyjedzie za granicę, a 20,8% ankietowanych zadeklarowało, że podróż poślubną spędzi na terenie Polski. Prawie 25% Par Młodych odpowiedziało, że jeszcze nie wie, jaki jest kierunek ich podróży poślubnej.

Osoby, które zadeklarowały budżet do 20 tys. zł najczęściej odpowiadały, że podróż poślubną odbędą w Polsce. Jeżeli budżet ankietowanych przekraczał 20 tys. zł, to częściej wybierali podróż poślubną za granicę.

Ankietowani, których budżet wyniósł ponad 40 tys. zł (15% respondentów)najczęściej odpowiadali, że w podróż poślubną udadzą się od razu po ślubie. Natomiast ci, którzy zadeklarowali budżet do 40 tys. zł odpowiadali, że podróż poślubną planują w późniejszym terminie.

Plany rodzinne i mieszkaniowe

Większość ankietowanych po ślubie zamieszka we własnych „czterech kątach”, w tym 30,3% w mieszkaniu, a 13,3% w domu. Z rodzicami planuje zamieszkać nieco ponad 25% respondentów. Podobny odsetek respondentów, tj. 22,9% odpowiedziało, że po ślubie zamieszka w wynajmowanym mieszkaniu.

36,3% Par Młodych zadeklarowało, że planują dziecko więcej niż rok po ślubie. Podobny odsetek respondentów, tj. 34,0% udzieliło odpowiedzi, że planują dziecko rok po ślubie.

9,4% Par odpowiedziało, że ma już dziecko lub spodziewa się go wkrótce. 20,0% respondentów udzieliło odpowiedzi, że jeszcze nie mają sprecyzowanych planów rodzicielskich.




Autorzy raportu
Atelier Kamy Ostaszewskiej (www.suknie-slubne.poznan.pl) to pracownia zajmująca się indywidualnym projektowaniem oraz szyciem miarowym sukien ślubnych i wieczorowych w Poznaniu.
Studenckie Koło Naukowe "Estymator" działa na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu przy Katedrze Statystyki i liczy aktualnie czterech członków, którzy są studentami studiów magisterskich na kierunku Informatyka i Ekonometria, specjalności Analityka Gospodarcza.

Atelier Ostaszewska
www.ostaszewska.com

Zobacz powiązane strony:

Galerie zdjęć sukni ślubnych 2012
Galerie zdjęć sukni ślubnych 2012

Anna kolekcja Justin Alexander Anna kolekcja Sincerity Anna kolekcja SweetHeart Młoda i Moda kolekcja Luna Novias Młoda i Moda kolekcja Alma Noavia Młoda i Moda kolekcja Jesus Peiro Młoda i Moda kolekcja Rosa Clara Princesse kolekcja Anabelle Kolekcja salonu Cymbeline Lisa Ferrera kolekcja Demetrios

więcej ›
Ślubne trendy - personalizacja
Ślubne trendy - personalizacja

Rozpoczynamy nowy rok, a już niebawem nowy sezon ślubny. Zawsze w takiej chwili rodzi się pytanie: Co przyniesie ten rok? Co właściwie będzie modne i na co się decydować? Dlatego właśnie, zanim sezon ślubny rozkręci się na dobre, chcemy przedstawić Wam ślubne nowinki z różnych dziedzin.

więcej ›
Suknie ślubne Rafael Cennamo - kolekcja 2013
Suknie ślubne Rafael Cennamo - kolekcja 2013

Rafael Cennamo założył swój salon w 2006 roku i od tego czasu znany jest z eleganckich wzorów i silnej wizji. Napędzany pasją nowoczesnego glamour, projekty Cennamo są klasyczne, ale widziane przez współczesny obiektyw.

więcej ›
Gala Ślubna w Gdyni
Gala Ślubna w Gdyni

Pomorska Gala Ślubna to niepowtarzalna okazja dla Par planujących organizację ceremonii ślubnej i przyjęcia weselnego. Swoje stoiska wystawiennicze będzie prezentować wiele Firm.

więcej ›
Poszukiwany prezent doskonały
Poszukiwany prezent doskonały

Prezent ślubny. Jakie pierwsze skojarzenia przywołują te słowa? W wielu z nas, którzy spędzili bezsenne noce, szukając odpowiedniego podarunku dla najbliższych, to hasło wywołuje nerwowe tiki i natychmiastową chęć ucieczki.

więcej ›
Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Trwa ładowanie obrazu...