« powrót do spisu artykułów   

Trudne wybory przyszłych małżonków


Rynek agencji specjalizujących się w organizacji ślubów i wesel w naszym kraju prężnie się rozwija. W porównaniu jednak do rynków zachodnioeuropejskich (brytyjskiego, francuskiego) czy amerykańskiego, gdzie zawód konsultanta ślubnego, zwanego wedding plannerem, ma kilkudziesięcioletnią tradycję, jest jeszcze bardzo młody. Najstarsze i najbardziej doświadczone agencje wedding plannerskie w Polsce istnieją zaledwie od kilku lat. Jest ich jednak coraz więcej, dlatego warto wiedzieć, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze firmy, której chcemy powierzyć organizację tej jednej z najważniejszych w życiu uroczystości.

Przedstawiamy kilka zasad, które być może pomogą Wam – przyszli małżonkowie – dokonać właściwego wyboru. W końcu to jedyny taki dzień, premiera bez szans na dubel!

GDZIE SZUKAĆ?

jak wybrać konsultanta ślubnego


jak wybrać konsultanta ślubnego

Najwygodniej w Internecie – i to chyba nikogo nie dziwi! W sieci jest cała masa portali ślubnych i weselnych prezentujących branżę z różnych stron. Szanowane agencje wedding plannerskie mają swoje witryny internetowe. Pojawią się w wyszukiwarce choćby po wpisaniu takich haseł jak: organizacja ślubu, organizacja wesela, konsultant ślubny czy wedding planner. Warto odwiedzić kilka witryn dla porównania. To właśnie na stronie internetowej najłatwiej jest zapoznać się z informacjami na temat historii agencji, jej doświadczenia, stażu na rynku, a także jej pracownikach – czyli osobach, które miałyby być odpowiedzialne za współpracę z klientem. Można przejrzeć galerię zdjęć. Agencje ze sporym portfolio klientów prezentują na swoich stronach elementy różnych realizacji dla różnych par. Niektóre z fotografii z pewnością mogą być inspiracją dla kolejnych narzeczonych.

O CO PYTAĆ?

Zapoznanie się z treścią witryny internetowej nie powinno być jednak jedynym kryterium wyboru. Z przedstawicielami interesujących (po przejrzeniu strony www) agencji trzeba się koniecznie spotkać. Przygotowania do ślubu trwają zazwyczaj minimum kilka miesięcy, co oznacza, że z konsultantką ślubną trzeba będzie się kontaktować i spotykać wielokrotnie. Dobrze więc byłoby sprawdzić, czy to osoba, z którą można nawiązać swobodny kontakt, która nie drażni, nie denerwuje, która potrafi między sobą i klientem już na pierwszym spotkaniu wytworzyć pewien rodzaj „chemii” – porozumienia, które zaowocuje pozytywnie przebiegającą współpracą.

jak wybrać konsultanta ślubnego


jak wybrać konsultanta ślubnego


jak wybrać konsultanta ślubnego

Pierwsze informacje na temat konsultanta ślubnego uzyskać można już przy próbie umówienia się na spotkanie. W tym fachu niezwykle istotna jest elastyczność, również związana z godzinami pracy. Dobra konsultantka ślubna dopasuje się z terminem spotkania do klientów. Jeśli trudno o elastyczność co do terminu i miejsca spotkania przy pierwszym kontakcie, jeszcze trudniej będzie ją osiągnąć na etapie bardziej zaawansowanej współpracy.


Na spotkaniu można i należy dopytać o więcej szczegółów na temat agencji i jej doświadczenia, a także jej pozostałych pracowników. Za doświadczonych konsultantów i doświadczone agencje zwyczajowo uznaje się te, które na swoim koncie mają minimum dwadzieścia kompleksowych realizacji. W bezpośredniej rozmowie można uzyskać informacje na temat skali realizowanych do tej pory przez agencję imprez, na temat dotychczasowych klientów agencji, można się zorientować w poziomie kreatywności wedding plannera. Podczas spotkania konsultant powinien nie tylko zaprezentować siebie i firmę z jak najlepszej strony, ale również pokazać, że jest osobą, która potrafi wysłuchać, doradzić, zaproponować najlepsze rozwiązania. Nie trudno będzie się zorientować, która ze spotkanych osób ma największe doświadczenie i która podchodzi do swojej pracy z niezbędną w tej branży pasją.

Spotkanie to szansa dla narzeczonych, by przyjrzeć się wnikliwie osobie, która ma być wizytówką ich przyjęcia weselnego. Rozmowa trwa zwykle przynajmniej godzinę i w tym czasie można się zorientować co do taktowności i sposobu bycia i zachowania konsultantki. To niezwykle istotne kwestie. W końcu ta osoba będzie towarzyszyć Państwu Młodym w tym najważniejszym dla nich dniu niemal non stop. Podczas wesela jej zachowaniu mogą również przyglądać się goście uroczystości, warto więc wybrać osobę, z którą z łatwością nawiązujemy nić porozumienia. Im bliżej uroczystości tym zwykle więcej jest nerwów i stresu, dlatego lepiej nie wiązać się z kimś, co do kogo nie ma się przekonania.

Na spotkaniu można a nawet należy zapytać konsultantkę o referencje. To normalna praktyka, że usługodawcę, szczególnie odpowiedzialnego za tak niezwykłą i ważną uroczystość, chce się najpierw sprawdzić. Jeden czy dwa telefony pod wskazane numery powinny dać obraz osoby konsultantki widzianej oczami jej byłych klientów.

Zadaniem wedding plannera jest również poprowadzenie spotkanie w taki sposób, i zadanie takich pytań, aby dowiedzieć się jak najwięcej na temat narzeczonych, ich marzeń i wizji dotyczących planowanej uroczystości. Podczas prezentacji swojego portfolio konsultantka opowie o szczegółach dotychczas zrealizowanych ślubów, pokaże zdjęcia lub fragmenty filmów, opowie o różnorodnych zastosowanych w przeszłości rozwiązaniach, zanotuje, które z przedstawionych przykładów, przypadły narzeczonym do gustu

.

JAK OCENIAĆ?

W kilka dni po spotkaniu należy spodziewać się od agencji oferty przygotowanej zgodnie z informacjami uzyskanymi podczas pierwszego, bezpośredniego kontaktu. Dopasowanie oferty do potrzeb klienta będzie świadectwem dobrego zmysłu obserwacji konsultanta. Idealna oferta nie tylko prezentuje kreatywność konsultantów agencji ale również daje poczucie możliwości wyboru najlepszej opcji. Zarysowuje najważniejsze elementy uroczystości oraz możliwości ich realizacji w zgodzie z wizją narzeczonych. Oczywiście, uwzględnia również wstępnie przedstawione podczas spotkania założenia budżetowe. Agencje z długim doświadczeniem rynkowym mogą zaproponować różnorodne rozwiązania dla par ze względu na swoją dobrą, wynikającą ze stażu pracy, orientację. W dobrej ofercie znajdą się z pewnością propozycje jak najdokładniej dopasowane do oczekiwań przedstawionych w trakcie spotkania.

Nie bez znaczenia jest również cena. W przypadku każdej oferty handlowej trzeba przede wszystkim zwracać uwagę na zawartość oferty w stosunku do ceny. Agencje wedding plannerskie mają różne sposoby rozliczeń. Są takie, które pobierają za swoje usługi ustalony procent od całości ślubno-weselnego budżetu, inne natomiast ustalają poziom wynagrodzenia za każdą usługę z osobna. Warto zwrócić uwagę na wszelkiego rodzaju opłaty dodatkowe, np. za dodatkowe, poza wyznaczonym limitem spotkania albo dopłaty za nieprzewidziane, dodatkowe godziny pracy konsultanta podczas uroczystości weselnej. Dokładne zapoznanie się z ofertą pozwoli na uniknięcie ewentualnych przyszłych nieporozumień. Warto dopytać o wszystkie możliwe koszty. W większości przypadków to nie cena odgrywa jednak pierwszoplanową rolę. Ślub i wesele są bowiem wydarzeniem wyjątkowym i czasem, kiedy główni bohaterowie dnia chcą się tak właśnie czuć. Dlatego doświadczenie pokazuje, że ostatecznie podejmując decyzję, pary nie kierują się kryterium cenowym, ale tym, żeby ten wymarzony dzień był naprawdę jak z bajki. Ich bajki.

Na pewno dokonacie dobrych wyborów. A w podejmowaniu kolejnych trudnych decyzji odnośnie tego wymarzonego dnia pomoże Wam doświadczenie ślubnej konsultantki.

Artykuł opracowany przez Martę Barlak – public relations specialist
agencji wedding plannerskiej Aspire
Aspire – kompleksowa organizacja ślubów i wesel

Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Trwa ładowanie obrazu...